fbpx
גרפיטי בית חולים אסף הרופא - צילום boaz pasternak

פרידה אמנותית מהמכון האונקולוגי ביה”ח אסף הרופא.

בלב הארץ, במרכז הרפואי 'שמיר-אסף הרופא', מתרחש משהו באמת מיוחד. המכון האונקולוגי הוותיק, שמשרת חולי סרטן כבר כמעט ארבעה עשורים, הופך לתערוכת גרפיטי מדהימה. פרויקט חדשני שאצרה דינה שגב, בו בתוך בית החולים מבנה המיועד להריסה מקבל מסיבת פרידה מיוחדת, והופך לתערוכה ספונטנית וקצרת מועד עם מגוון עבודות של אמני רחוב על קירותיו החיצוניים והפנימיים, תערוכה עם מסרים של זיכרון, תקווה, העצמה ריפוי והשלמה. זו הפעם הראשונה שמרכז רפואי בישראל מקיים אירוע שכזה. הפרויקט הזה הוא יותר מסתם תערוכת אמנות; זוהי דרך עבור המטופלים, הצוות ובני משפחותיהם להיפרד מהבניין הישן ולאמץ את העתיד החדש שעומד לפנינו. התערוכה תוצג עד ה-18 במאי, (ואולי יוארך גם לאחרי) ותעניק לקהל הזדמנות להסתובב בין העבודות ולחוות את המבנה בצורה ייחודית ומזווית לגמרי שונה מן המראות שאנו מורגלים להם בבתי חולים.

ד”ר רעיה ליבוביץ, מנהלת המכון האונקולוגי, היא זו שחיפשה רעיון לפרידה מיוחדת מהמבנה שהוא משמעותי כל כך עבור עשרות אלפי אנשים, והגיעה אל דינה שגב, שחוקרת את עולם אמנות הרחוב, ומדריכה סיורי גרפיטי, ואף אמנית שירת-רחוב בעצמה.
שגב רתמה את חבריה אמני הרחוב, לפרוייקט המרגש הזה של הכרת תודה:
הכרת תודה לצוותי הרפואה העושים ימים כלילות, הנלחמים ככל יכלתם במוראות המחלה הקשה,
ושליחת חמלה וחיבוק לכל עשרות אלפי האנשים שמחלת הסרטן לפתע הפכה את חייהם.
אלו גם אלו – המטפלים והמטופלים ומשפחותיהם שיקעו בין הקירות הללו אינספור רגעים של כאב, תקווה, חמלה, אמונה, שמחה וצער.
ד”ר ליבוביץ: “הרגשתי שלא יהיה נכון להרוס בניין כזה סתם כך, ומוכרחים לעשות כאן משהו מיוחד. פרידה מיוחדת, והזדמנות לצוות הניהולי להוכיר תודה לחולים ולצוותים שנלחמו כאן כל השנים בסרטן”.
שגב: “ברגע שרעיה מנהלת המכון פנתה אלי ידעתי מיד מה אעשה כאן, וידעתי שחברי, אמני הרחוב, הם בעלי לב גדול ויירתמו בשמחה למשימה”.

צילום: adena.levine

 MTN by Montana Colors הצטרפה למטרה וסיפקה פחיות ספריי לצורך הפרויקט.

צילום: boaz pasternak

במשך יום אחד, מבוקר עד ערב, הגיעו האמנים ‘השתלטו’ על קירות המבנה, תוך שהם מנצלים את הסטרוקטורה המיוחדת של מסדרונות ארוכים וחלונות עגולים, ואפילו כסא גלגלים חלוד שנמצא זרוק.
כל אחד מהם בסגנונו הייחודי ובהשפעת המקום ומה שקרה פה בין חדריו-
יצרו באופן ספונטני את האמנות שזרמה להם מהלב.
יש שיוצרים בעזרת פחיות של ספריי צבע, ויש שיוצרים עם צבעי אקריל ומכחולים, יש שמציירים ויש שכותבים, יש שמוכנים להביא את הנושא הרגיש כ’בום לפנים’, ויש ששוזרים אותו בעדינות, בין פרחים ודימויים אחרים.

יש כאן תרפיה כפולה- עבור אמני רחוב זו תרפיה מדיטטיבית בעת היצירה, ועבור הצופים,האנרגיות המיוחדות המשוקעות ביצירות יעברו מן העין אל הלב, ויהיו לאדוות נוספות של תרפיה.
הנה כך, בית חולים שמיר חוגג את התקווה, החוסן והכוח הטרנספורמטיבי של האמנות.
הבניין הישן אולי ייהרס בקרוב, אבל תערוכת הגרפיטי היא תזכורת יפה לכך שרוחו של המכון האונקולגי הישן של בית החולים שמיר, ורוחם של כל האנשים שנלחמו כאן מלחמות יומיומיות- הן כמטפלים והן כמטופלים, כוחה עצום לאין שעור והיא מעל לכל זמניותם של הדברים בעולם הזה.

תערוכת ‘פופ-אפ’ שכזו, שנמצאת ונחשפת לקהל רק לימים בודדים, היא בהחלט שעור חזק בזמניות.
האמן מצייר על הקירות מדם ליבו, ויודע שבעוד זמן קצוב המבנה ייהרס כליל.  
זהו המצב הרגיל בעולם הגרפיטי ואמנות הרחוב, ואמני רחוב מורגלים לחוקי הזמניות הנכפים על יצירותיהם. ועדיין.

ד”ר אסנת לבציון קורח, מנהלת המרכז הרפואי, שמחה מאד ביוזמה והיא מזמינה את כולם לבוא ולהתרשם מיצירות הגרפיטי המרשימות והמרגשות. 

המכון החדש שייבנה תחת זה הישן, יעניק טיפולים מקיפים ומותאמים אישית למטופלים, בעיצוב חדש וייחודי, ובמרתפים ימוקם מכון קרינה חדשני.
אבל רגע לפני שהורסים ומפנים מקום למבנה החדשני, הקהל מוזמן להגיע ולהנות מפרוייקט הפרידה הייחודי.

בשלישי, 16.5.23
בשעה 10:00- קבלת פנים, ברכות ודברים של צוות המכון, וסדנת גרפיטי להבעה עצמית.
בשעה 11:00- כולם מוזמנים להצטרף, ולהסתובב ב’מוזיאון’ הזמני.
גם בימים הבאים, ועד להריסה, אפשר יהיה להגיע ולראות את היצירות.

לעוד פרוייקטים מהארץ והעולם.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

הצטרפות לקהילת האמנים של MTN Colors ישראל

מלאו את השאלון בהרחבה והיחשפו בקיר האמנים של MTN Colors ישראל