fbpx
10-ספרי-גרפיטי-מהותיים-mtn-israel

תבחרו אחד ותיהנו: 10 ספרי גרפיטי מהותיים

הגרפיטי היום הינו ז'אנר מערכתי שלם העומד בפני עצמו. 50 שנה של תרבות חזותית שעברה דרך מאד ארוכה ועד היום מנסים לארוז אותה באריזה שתעביר את חווית המחתרתיות הזו במתכונת הפונה לציבור הרחב.

בניסיונות אחר סיקור תחום הגרפיטי מזווית אובייקטיבית עולים אתגרים רבים לצד סיכונים שבין היתר עלולים לפגוע בנאמנות לז’אנר אומנותי מחתרתי עשיר זה. בחיפוש אחר ספרי גרפיטי, בכל חנות ספרים קונבנציונלית, סביר להניח שימצאו ספרי אמנות רחוב או ספרי גרפיטי כללים ללא מידע מקיף או עומק רב.
עבודת החשיפה החשובה והתיעוד שתרמה למשמעת הגרפיטי כפי שאנו מכירים אותו היום, היא סיפור אחר לגמרי.  אפילו כיום, עם הידע הרחב והמשותף באינטרנט, רבים מהספרים האלה, קשים להשגה.

כדי להבין את סיפור עולם הגרפיטי קצת יותר לעומק, הכנו רשימה של כמה מהכותרים שאנו מחשיבים למשמעותים והחיוניים ביותר. ניסינו לכלול מגוון נושאים ולהביא את מהות הגרפיטי מכמה תקופות שונות. מכיוון שרבים מהספרים המומלצים בעולם הם מועטים ולא ניתנים להשגה, אנו מציעים גם כמה חלופות שעשויות לעניין אתכם. קריאה מהנה!

SUBWAY ART (Henry Chalfant, Martha Cooper)


הכי נכון להתחיל במכלול סצנת הגרפיטי המקורית: בית הספר הישן של ניו יורק.
יש המון ספרים על תחילת התפתחות הגרפיטי והאבולוציה במהלך העשורים המהותיים בהם נוצר, החל מכרכים כמו “From The Platform”,  או “מלכי הגרפיטי / Graffiti Kings” ועד התייחסויות נרטיביות יותר כמו “Getting-Up”  או נקודת המבט האלטרנטיבית של “חוליית הוונדליסטים / Vandal Squad ”.
אולם, אם צריך למנות ספר אחד שמספר בצורה הטובה ביותר את התקופה ההיסטורית הזו של התהוות הגרפיטי, זה ללא ספק צריך להיות –  “אמנות הרכבת התחתית / Subway Art” מאת הנרי חלפנט ומרתה קופר, הצלמת הידועה אשר תיעדה וסיפרה את תחילתה הצבעונית של סצנת הגרפיטי הניו יורקית בשנות השמונים. מרתה קופר נחשבת בעיני רבים לאשת המקרא של תנועת הגרפיטי. הספר כולל קטעים אגדיים שמסמנים כמה מהמגמות הסגנוניות ביותר של הגרפיטי עד היום. מספר מהדורות של ספר זה הופקו בפורמט גדול יותר כדי לאפשר הנאה גדולה עוד יותר מצילומיה המשמעותיים של מרתה קופר שעשו היסטוריה.
(בספר משתתפים כמה מהאמנים שהופיעו גם בסרט התיעודי “מלחמות סגנון / Style Wars”) – סרט תיעודי אמריקאי משנת 1983.

DONDI WHITE, STYLE MASTER GENERAL (Zephyr)


ברוח דומה נראה שזאת מגמה הוגנת להזכיר כמה מהספרים הידועים והמתקדמים בעולם על הגרפיטי המסקרים פעילות של אמן גרפיטי יחיד (*רייטר-כותב גרפיטי).

יכולנו בקלות לבחור את “Blade, The King of Graffiti”, 
או “הם קוראים לי הסנדק של הגרפיטי / They Call Me The Godfather of Graffiti” מאת Seen,  אך בסופו של דבר הלכנו על הספר בכיכובו של דונלד ווייט ז”ל, הלא הוא דונדי, בין השאר בגלל ההערכה הגדולה שקיבל לאחר שנפטר. בזכות ספר זה אנו יכולים להעיד על התפקיד החשוב שמילא הרייטר בפיתוח סגנון ה-בר שממשיך להתפתח עד עצם היום הזה.

MASCOTS AND MUGS (David Villorente, Todd James)


עבודה זו היסטורית במיוחד מכיוון שהיא מתמקדת בסגנון מוקדם של גרפיטי ייחודי:

דמויות שצוירו לצד אותיות הגרפיטי ברכבת התחתית של ניו יורק.
הספר הופק על ידי לא אחר מאשר טוד ג’יימס, הידוע בכינויו Reas,
הוצאה לאור עם מבחר גדול של צילומי דמויות שיכולות לבדר ולעורר השראה הן לרייטרים והן לקהל הרחב בכל הגילאים.

FREIGHT TRAIN GRAFFITI (Roger Gastman, Darin Rowland, Ian Sattler)

ספר שכל כולו מוקדש לגרפיטי על רכבות משא בצפון ארה״ב. יותר ממאה אמני גרפיטי ואלף תצלומים כלולים מסע חזותי מרתק הלוכד את הנופים הכי יפים של הסגנון הספציפי הזה. כולל סיפורים, ציטוטים של רייטרים וצילומים. ספר שהשפיע באופן מכריע על סצנת ההובלה העולמית העכשווית.

WRITERS UNITED (Bjorn Almqvist)

עבודתה של הוצאת הספרים Dokument Press, מהווה יסוד להשראת ספרי גרפיטי אירופיים מאז תחילת המילניום, שלושת החלקים של “Overground” הם קריאה חיונית מכמה סיבות שונות. התכנים בספר אוצרים היטב, חזותיים וכתובים כאחד, גם המתווה וגם העיצוב ללא דופי,  כמו כן, תפקיד המו”ל בקידום פולחן הגרפיטי הנורדי. אבל, אם צריך להזכיר ספר בודד מעבודתם של Dokument Press, אז ללא ספק הספר “רייטרים מאוחדים” הוא מסמך ייחודי המסמל ציון דרך בסצנת גרפיטי הרכבות השוודי. ספר זה מנציח כמה מהרגעים המובחרים של קבוצת ״הרייטרים המאוחדים״ / WRITERS UNITED המכיל תמונות סנסציוניות, סיפורים וקטעים מבריקים בסגנון שלא ניתן לחיקוי.

MOAS 20 Years of Havoc (On The Run Books)

מובן מאליו לומר שפרויקט העריכה ״On The Run״ של מותג הסמן המנוסה והסצנציוני היה רעיון מרעיש. סדרה של ספרים זולים, בפורמט קטן, המיועדים לקהל גרפיטי צעיר שלא היה רגיל להשקיע את כספו בשום דבר מלבד ספריי צבע או סמים. סדרה של ספרים קומפקטיים המוקדשים לרייטרים ספציפיים, ניתן למצוא המון אבני חן אמיתיות כמו “Sento, The Fantastic Partner”, “Part One, The Death Squad” ו- “Smash137, Smash Proof”. אפילו תיעודים בכיכובו של רייטר גרמני אינו מוכר נמכרים כיום באמזון תמורת 961 דולר. אנחנו בחרנו לבודד מכל העשרים ספרים את הספר האחד, שמתעסק בקולקטיב הבינלאומי ממוצא דני – MOAS. רטרוספקטיבה על המשמעות האמיתית של ארבעת האותיות MOAS, עם הצהרות וסיפורים רבי עוצמה של האמנים Mins  ו-Les מייסדי הספר Monsters of Art.

INTERNATIONAL TOPSPRAYER


כל מה שצמד האמנים Taps & Moses נוגעים בו הופך לזהב.

זהו ספרם הראשון של הצמד שאישר את מעמדם כחלק מהרייטרים המובילים בעולם, והאמנים הבודדים בעולם שמייצרים את סגנון הגרפיטי  ״metagraffiti״ על רכבות משא: יצירותיהם מתקשרות אינטלקטואלית עם הצופה, מתבצעות בטכניקות, אסתטיקה ומשמעויות חדשות. ספרם האחרון ״Graffiti Avantgard״ הוא אנציקלופדיה של יצירותיהם האמנותיות הבלתי חוקיות, הספר מביא מספר דוגמאות להתערבויות גרפיטי ולרעיונות מאחורי היצירות הכי מקוריות של הצמד, זאת אף על פי שהספר “Art Inconsequence, Advanced Vandalism” יצא הרבה לפניו.

סדרה של ספרים קומפקטיים המוקדשים לרייטרים ספציפיים, ניתן למצוא המון אבני חן אמיתיות כמו “Sento, The Fantastic Partner”, “Part One, The Death Squad” ו- “Smash137, Smash Proof”. אפילו תיעודים בכיכובו של רייטר גרמני אינו מוכר נמכרים כיום באמזון תמורת 961 דולר. אנחנו בחרנו לבודד מכל העשרים ספרים את הספר האחד,
שמתעסק בקולקטיב הבינלאומי ממוצא דני – MOAS.
רטרוספקטיבה על המשמעות האמיתית של ארבעת האותיות MOAS, עם הצהרות וסיפורים רבי עוצמה של האמנים Mins  ו-Les מייסדי הספר Monsters of Art.

SABE, STILL AROUND

ארבע מהדורות שופעות שוחררו לספר שכל כולו מוקדש לאגדה הדנית. מוצג באריזה מעולה ושוחרר כמהדורה מוגבלת. עם זאת, חלקן אינן כוללות טקסטים, ובאחרות איכות התצלומים הייתה מפוקפקת.  אך, בסופו של דבר,  נוצרה הנוסחה המתאימה במהדורה האחרונה – הסגולה – שהיא הטובה מכולן! אנחנו מדברים על אחד האמנים הפוריים, השופעים והמקוריים ביותר בעולם  ולכן כל תמונה של יצירותיו שווה זהב.

DESCENTE INTERDITE (Karim Boukercha)

ההיסטוריה של הגרפיטי הפריזאי מהמחתרת. אוסף מעמיק של ארכיונים משנת 1984 עד 2011 המביא ל -400 עמודי דיאלוג בין הכותב לרבים מהרייטרים שעשו את שמם בזירת הגרפיטי הפרברי של פריז. יותר מ -1,200 תצלומים, מסמכים, מאמרים בעיתונות ועדויות – כולל עובדי RATP –  מדובר באוסף לא מוערך של “כתובות גרפיטי” ברכבת התחתית, באחת מבירות העולם של רייטרים ברכבות מטרו.

“PATIPERRO, THE DIARY OF A SUDAKA”


אף ספר לא הצליח לכלול כל כך הרבה רגשות שונים כמו זה.

סיפורו של אמן שהיגר לאירופה הופך לעשרות סיפורים המדברים על גרפיטי, הרפתקאות, ניצחונות, תבוסות, רגשות ומעל לכל, אנשים. יצירת אמנות אמיתית שמצליחה להסביר מנקודות מבט רבות, את המשמעות האמיתית של גרפיטי. עדיין זמין בחנויות גרפיטי בעולם, אנו בטוחים שהזמן יהפוך את PATIPERRO לנקודת ציון של גרפיטי עכשווי.

Addendum -TRAIN STORIES (Taylor)

ספר נפלא שלוקח אותנו למסע של שנים עשר הרפתקאות יומיות, מוזרות ככל שהן, אשר משקפות את הצדדים המרתקים ביותר בכתיבת גרפיטי על רכבות.  מה שבאמת הופך את הספר הזה ליוצא דופן הוא היכולת הפואטית של המחבר לספר על שתי התקלות המזעזעות ביותר לרפלקציות החשובות ביותר בפעולת הציור הפשוטה. ספר צרפתי אטרקטיבי זה, שיצא בכריכה רכה ותורגם לאנגלית על ידי Wholetrain Press, מחולק ל -12 פרקים המעבירים 12 סיפורים אמיתיים הקשורים לרייטר – טיילור. 

לעוד כתבות על גרפיטי מהארץ והעולם.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

הצטרפות לקהילת האמנים של MTN Colors ישראל

מלאו את השאלון בהרחבה והיחשפו בקיר האמנים של MTN Colors ישראל