loader image
-by-Guilherme Rossijpg

מי מתעד את אמני הרחוב בישראל?

תצלומי אמנות הרחוב בארץ: דרך תמונות של הקירות הכי אפלים בתל אביב, הצבעוניות המאופיינת של החיפאים, האופי העתיק של ירושלים, מבנים עתיקים ובתים נטושים ועד שיט שתל אביבים כותבים על קירות.

האנשים שמבטיחים כי אמנות הרחוב תתועד הם צלמים חובבים, עיתונאים ואמנים, לפעמים אנונימיים, לפעמים ידועים, בדרך כלל אמני רחוב בעצמם. כל אותם האנשים לא רק מצלמים גרפיטי או אמנות רחוב, הם מתארים את המוזרויות של העיר, את האווירה האותנטית, את הרגשות המסובכים של המפגש עם הסכנה והמפגש עם החוק. הצלמים באים להעביר אותו המסר רק עמוק יותר ולשנות את תפיסתו של המיינסטרים דרך המדיה החברתית, Flickr, FACEBOOK אינסטגרם. האנשים שהופכים את הנופים העירוניים המקיפים אותנו לתמונה אחת שמביאה את היופי של אמנות הרחוב במלוא תפארתה.

יבגני ברגינקי בן 38 מלוד, ״אני מרבה לטייל בישראל ובעולם, לצלם זה מה שאני עושה כמעט מידי יום, אפשר לומר שאני סוג של חוקר תת תרבויות, קהילות, כפרים נידחים, מיזמים עירוניים מכל מיני סוגים, מארכיטקטורה ועד אמנות רחוב, אני אוהב את החיים.״

מתי התחלת לצלם ? ומה המשמעות של זה עבורך?

״מאז ומתמיד אני מטייל ומצלם, אם זה מבנים נטושים וארכיאולוגים, אירועי תרבות ותערוכות, ציורי קיר ועוד… ב-2015 עברתי על הכמות של התמונות שהצטברו אצלי במחשב והחלטתי לרכז אלבומים בפייסבוק. עם הזמן נוצר ארכיון די גדול. מאז אני משתדל לעדכן באופן חודשי.״

 איך אתה בוחר מה לצלם?

״אני מטייל עם המצלמה בעיר כמעט באופן יומי, לרוב אני כבר מכיר את כל הפינות שיש בהן ציור וכמעט מידי שבוע צץ משהו חדש. לאט לאט מתרגלים לזה והעין כבר מתחילה לחפש דברים חדשים באופן אוטומטי, תמיד מוכן לקליק הבא במצלמה. אתמול הסתובבתי בפלורנטין ונתקלתי באיזו כתובת גרפיטי קצת פרובוקטיבית בגרמנית, זה הפתיע אותי ממש – לדוגמא באזור שאני בא ממנו רמלה/לוד, אתה יכול להסתובב 30 שנה והנוף לא ישתנה מילימטר."

  יש הבדל בין גרפיטי לאמנות רחוב מבחינתך?

״האמת לא התעמקתי בנושא אף פעם, מה ששמתי לב בעיקר הוא על תתי סגנונות שהגיעו לארץ מחו״ל והנושא מתפתח ומקבל הרבה יותר הכרה ובמה.״

#רחובבןיהודה

דנה טל, בת 47 מתל אביב, ״בצבא הייתי מדריכת מחשבים, לא יודעת איך הגעתי לזה כי אין לי סבלנות לאנשים, מאז אני עובדת בעבודות מזדמנות ומצלמת.״

מתי התחלת לצלם? ומה המשמעות של זה עבורך?

״אני בכלל עוקבת אחרי בניינים רעועים ונטושים – זה הקטע שלי בתיעוד וצילום: החלודה, הסדקים, צמחים שמתחילים לגדול מהקירות. 
יום אחד הלכתי במרמורק פינת אלנבי ונתקלתי ב קופסון של סנד וזה היה נורא חמוד וצילמתי את זה.

בעקבות הקופסון התחלתי לתעד ולהעלות לפייסבוק לפי אלבומים, זה פשוט יפה ומושך את צומת הלב שלי ויושב בול על הערכים שאני מאמינה בהם – הנגשה חינמית של דברים, כל דבר שקשור לקוד פתוח. אני בן אדם שחצי מהבית שלו מהרחוב, יש הכל בחינם! ברור שגם אני קונה דברים ולא תמיד אפשר להתאפק (אוכל לא תמיד קל למצוא בחינם), אבל הבסיס שלי זה קודם כל חינם לפני שאני מוציאה כסף – קודם להשתמש במה שקיים. בהמון מובנים הגרפיטי הוא הנגשה חינמית של רעיון, משהו שרוב האוכלוסיה בכלל לא רואים אותו, זה בחינם זה ברחוב וזה תחום שחשוב שיעניין אנשים, בסוף אמנות זה הרוח והנפש של האדם.״

איך גרפיטי שונה מאמנות רחוב?
״יש הבדל. קודם כל העניין שלי זה באמנות רחוב ולא גרפיטי, גרפיטי לשם ונדליזם מעצבן אותי – הוא גורם להרבה אנשים להתבלבל. לדוגמא אמא שלי רואה ציור ברחוב ומאוד מעריכה את זה, אבל קשה לה לנתק את זה שליד הציור היפה יש קיר חתימות וטאגים, מבחינתה זה פוגע בה ובסביבה וקשה לה לפרגן עד הסוף גם לציור הכי מושקע בעולם – זה הורס לה את חווית המרחב ונוצרת אצלה חוויה שלילית, מזווית הראיה שלי זה פשוט עושה נזק יותר מתועלת, צריך לזכור שרוב האנשים הם לא מהסצינה שמבינים את ההיסטוריה וההתפתחות של זה.״

אז את לא מצלמת רייטרים?

״זה לא שאני לא מצלמת רייטרים, אני מצלמת – אבל זה חייב לעשות לי wow. הרבה פעמים ציור ליד טאג עושה לי את זה, ולפעמים אני אצלם רק את הדמות בלי הטאג למרות שהדמות קטנה ביחס לחתימה, זה תלוי, יש אנשים שמשקיעים גם בחתימה שלהם ויש כאלה שלא.״

איך את בוחרת במה להתמקד ולצלם?

״לרוב אני לא בררנית, אני מצלמת כמעט הכל. הדבר היחיד שאני מסננת זה 'רייטרים' כפי שכבר אמרתי. מבחינת ציורי קיר ואמנות רחוב נדיר שאני מסננת או לא מצלמת, גם לפעמים כשלא בא לי אני פשוט מתעדת כי ימחקו את זה.״

את זו שמספקת את התיעוד הנצחי ,מה את חושבת על חוסר האפשרות לשמור כל ציור לנצח? אמנות רחוב היא כמעט ארעית …

״מבאס מאוד בחלק מהמקרים – אבל זה גם חלק מהעניין, ואני אסביר: זה מה שעושה את זה יותר חשוב ומייחד את זה משאר תחומי האמנות, אם זה היה נשאר שם לנצח פחות היינו טורחים לתעד/לצייר. זה כמו שאנשים הולכים לטייל בצפון או בדרום ומוותרים על טיול וצילום בשכונה שלהם, כי הם חושבים שזה לא רלוונטי – וזה ההבדל! ארעיות עושה טוב לתחום הזה.״

יצא לך לצייר ברחוב?

״לא, אני לא מציירת. הציור האחרון שלי היה בגיל 22. זה לגמרי עבר לי מאז, ואם החשק מגיע אלי הוא עובר תוך כמה שניות.״

שוקלת לפתוח ארכיון?

״נכון לימים אלה, אני לא יודעת כמה עוד אתרום לסצינה, אני כבר פחות מצלמת אמנות רחוב, אבל אי אפשר לדעת מה יהיה.״

 

Vita

ישראל רבינוביץ בן 42 מתל אביב, ״לפני 3 שנים התחלתי לצלם בתור תחביב, חקרתי המון ויצא שמאוד התלהבתי מאמני הרחוב, צילמתי והעליתי פוסט. התגובות לא איחרו להגיע והיו מאוד מפרגנות, אהבתי את ההשפעה שזה יוצר אצל אנשים.״

מתי התחלת לצלם אמנות רחוב? ומה המשמעות של זה עבורך?

"לפני 3 שנים בשל נסיבות בריאותיות נאלצתי לפרוש מתפקידי בעבודה, ביום אחד בהיר עזבתי את העבודה ונוצר אצלי המון זמן פנוי לתעסוקה, צילום תמיד סיקרן אותי והחלטתי לקנות מצלמה. מאז זה מעסיק אותי ואני נהנה מזה מאוד – מכל ציור חדש בעיר אני מתלהב כמו ילד. אשתי והילדים תומכים וזה נותן לי המון ביטחון ליזום. לאחרונה פניתי לכמה אמנים גדולים לתעד אותם ואני מכוון להגיע עם זה רחוק, יש לי כל הזמן שבעולם להשקיע בזה ואני חדור מטרה."

אתה מכיר שמות של אמנים ואתה יודע לתייג ולזהות סגנון?

"יש כאלה שישר מזהים ויש להם סגנון מובהק, ויש כאלה שלא ברורים וצריך לחקור ולבדוק, אני תמיד במעקב אחרי העבודות החדשות ביותר ברחוב, אין על הטיולים עם הציפייה לציור חדש.״

איך גרפיטי שונה מאמנות רחוב?

"אם להגיד לך את האמת, אני לא באמת יודע מה ההבדל, אבל יש באמנות רחוב משהו הרבה יותר מהפנט. אמנות רחוב בעיני זה משהו שמביע משהו. לדוגמא ישנה האמנית the missk שלרוב נותנת איזה מסר יחד עם הדמויות, זה נותן לזה משמעות אחרת מבחינתי.״

 איך אתה בוחר מה לצלם?

"אני מצלם כל מה שאני רואה בטיול וחדש לי, אחר כך אני עובר על זה במחשב. בסה״כ יש בתל אביב מבחר ממש יפה."

אתה זה שמספק את התמונות ,מה אתה חושב על חוסר האפשרות לשמור כל קיר ותמונה לנצח? אמנות רחוב היא כמעט ארעית …

״זה מבאס, אני גם כל הזמן רואה השחתות ותוספות/פרשנויות של אנשים על גבי ציור קיים, זאת לגמרי תופעה! אבל מצד שני כל הזמן צצות עבודות חדשות.״

לאינסטגרם של ישראל 

– משפטים שנכתבו על הקיר ומשותפים עם אלפי אנשים, תכירו #שיטשקירותאומרים

אז איך הכל התחיל?

״העמוד נוצר במטרה לשתף אנשים עם החכמה, השנינות והרגש שניתן למצוא על קירות רחוב ברחבי ת"א. הכל התחיל בכך שהבחנתי בכמה משפטים במהלך שיטוטיי בעיר תל אביב בין פגישות עבודה אי שם בשנת 2012. צילמתי בעצמי מאות תמונות וחשבתי ליצור עמוד אינסטגרם שבו אשתף את החומרים שלי עם כולם. בהמשך קלטתי שיש אנשים שממש כמוני מצלמים משפטי רחוב ומעלים אותם גם, והחלטתי לתת להם גם מקום אצלי בעמוד. חלק מהמשפטים שצולמו כבר אינם והקירות עליהם רוססו, נצבעו מחדש.״

חלק מהמשפטים שצולמו כבר אינם והקירות עליהם רוססו, נצבעו מחדש.״

ארכיונים נוספים במרשתת:

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב telegram
Telegram
שיתוף ב whatsapp
WhatsApp

הצטרפות לקהילת האמנים של מונטנה ישראל

מלאו את השאלון הקצר והיחשפו בקיר האמנים של מונטנה ישראל